مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به تعریف ۳۳ طرح پیشران برای کاهش واردات محصولات پتروشیمی به کشور گفت: با اجرای این طرح‌ها واردات محصولات پتروشیمی به کشور بیش از یک میلیارد دلار کاهش خواهد داشت.

به گزارش نیپنا؛ حسن عباس زاده در گفت و گویی با اشاره به اینکه سالانه حدود ۱.۵ میلیارد دلار وحصول پتروشیمی به کشور وارد می شود، ادامه داد: با اجرای ۳۳ طرح پیشران در کشور، واردات محصولات پتروشیمی تا ۷۰ درصد کاهش می یابد.

وی با اشاره به اینکه با اجرای طرح های پیشران، حدود ۲۰ محصول جدید تولید می شود، افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی جهت تنوع بخشی به سبد محصولات پتروشیمی، کاهش واردات و ایجاد توازن در توسعه صنعت پتروشیمی رویکرد تکمیل ارزش و استفاده از محصولات فعلی به عنوان خوراک در طرح های جدید را در دستور کار دارد.

عباس زاده تاکید کرد: با توجه به این رویکرد، طرح های پیشران صنعت پتروشیمی در ۶ زنجیره تعریف شده که شامل ۳۳ طرح است.

به گفته عباس زاده، برای ۲۰ طرح پیشران مانند آکریلیک اسید ، اس ای پی و پروپیلن اوکساید و … سرمایه گذار آمده و مجوز صادر شده است.

وی ادامه داد: برای اجرای ۳۳ طرح پیشران، ۳.۳ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز است و جمع ظرفیت آن به ۳ میلیون تن می رسد.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: با توسعه این طرح ها ضمن اینکه از واردات عمده محصولات بی نیاز می شویم، خوراک صنایع پایین دستی تامین می شود.

عباس زاده سهم زنجیره پروپیلن در طرح های پیشران را ۶۰ درصد دانست.

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button