یکی از اقدامات انجام شده در راستای مطالعات امکان سنجی ایجاد زیرساخت های فاز یک منطقه ویژه اقتصادی سبزوار، محصور سازی 50 هکتار از این اراضی در شمال روستای زعفرانیه است.

این پروژه به عنوان یک مطالعه میدانی در مقیاسی کوچک جهت دستیابی به استانداردهای عملی مورد نیاز و متناسب با شرایط اقلیمی و جغرافیایی غرب خراسان برای محصورسازی مساحت کامل 1200 هکتاری منطقه ویژه اقتصادی سبزوار در آینده انجام شده است.

محصورسازی مناطق ویژه اقتصادی از آن جهت حائز اهمیت است که امکان استقرار گمرک را در مبادی ورودی و خروجی آن ها فراهم می آورد و از آنجایی که استقرار گمرک یکی از اولین شروط ایجاد مناطق ویژه اقتصادی است، در واقع بدون محصورسازی، موجودیت مناطق ویژه اقتصادی فاقد اعتبار و ماهیتاً غیرممکن خواهد بود.

به دلیل وجود همین ضرورت، یکی از اولین کارهای که باید در مرحله اجرا، توسط سازمان مسئول هر منطقه ویژه اقتصادی انجام شود، محصورسازی است و برای این منظور 50 هکتار از اراضی فاز اول منطقه ویژه اقتصادی سبزوار در سال 98 دیوار کشی شد.

به گفته دکتر محمد صفایی بخش مدیراجرایی فاز یک منطقه ویژه اقتصادی سبزوار، عملیات محصور سازی در این پروژه تا کنون به طول نزدیک به 3000 متر انجام شده است.

از مجموع حصارکشی انجام شده در این منطقه، 700 متر آن دیواره ثابت سنگی و نرده ای است، 700 متر دیگر به دیواره های بتنی پیش ساخته اختصاص دارد و بقیه به طول بیش از 1400 متر توسط فنس محصور شده است.

بر مبنای همین گزارش دیواره ضلع جنوبی فاز یک منطقه ویژه اقتصادی سبزوار، که بخشی از دیوار همیشگی این پروژه 1200 هکتاری خواهد بود، ترکیبی از سنگ و نرده های آهنی است که سنگ های آن در دو رنگ سفید و زرد از معادن باغجر و صفی آباد در اطراف سبزوار تهیه شده اند.

دیواره های بتنی پیش ساخته نیز در دو ضلع شرقی و غربی این پروژه کار گذاشته شده اند و در آینده هنگام اجرای فازهای بعدی منطقه ویژه اقتصادی سبزوار قابل جابه جایی هستند.فنس نیز بخش هایی از دیواره شرقی و غربی و ضلع شمالی زمین 50 هکتاری را محصور کرده است.

آقایان بیدخوری، میرزایی، حداد و عطاری پیمانکاران محصورسازی این پروژه بوده اند.

گفتنی است فاز یک پروژه منطقه ویژه اقتصادی سبزوار 302 هکتار وسعت خواهد داشت و اکنون زیرساخت های مورد نیاز از جمله دیوارکشی، فضای سبز، آب، برق، گاز، مخابرات و خیابان کشی در 50 هکتار از آن کاملا فراهم آمده است.

در حال حاضر در استان خراسان رضوی 2 منطقه ویژه اقتصادی فعال در شهرستان های مرزی سرخس و تایباد وجود دارد و سه منطقه ویژه اقتصادی نیز در شهرستان های سبزوار، کاشمر و قوچان مصوب شده که منطقه ویژه اقتصادی سبزوار با عبور از مرحله تصویب طرح جامع و آماده سازی زیرساخت های مورد نیاز، کاملا آماده افتتاح فاز یک و آغاز جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

Call Now Button